Ticaret Bakanı Mehmet Muş, ağustosta ihracatın geçen yılın aynı ayına göre yaklaşık yüzde 52’lik artışla 18.9 milyar dolara ulaştığını belirterek, “Bu rakam ile en yüksek ağustos ayı ihracat rakamına ulaşmış bulunuyoruz. Ayrıca, son 12 aylık ihracat değerimiz de 207.5 milyar dolar ile yeni bir rekor kırmayı başarmıştır.” dedi.
Bakan Muş, bakanlık konferans salonunda Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ile düzenlediği basın toplantısında ağustos ayı dış ticaret rakamlarını açıkladı. Muş, yıl sonunda ihracatın 210 milyar dolara ulaşacağına olan inancının tam olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti.
“2021 yılı ocak-ağustos döneminde ihracatımız geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 37 artarak 140.2 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. İhracatımızda yakaladığımız bu güçlü ivme ile pandemi öncesi performansını da geride bırakmış durumdayız. İhracatımız ağustos ayında 2019 yılı ağustos ayına göre de yüzde 43’lük artış sergilemiştir. Benzer şekilde, ocak - ağustos döneminde 2019 yılına göre yaklaşık yüzde 20’lik artışa şahit oluyoruz.”
İTHALAT DA ARTTI
İthalatın ise ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 23.8 artış ile 23.2 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiğini bildiren Muş, ocak-ağustos dönemi ithalatının 2020’nin aynı dönemine göre yüzde 25.5 artışla 170 milyar dolar olduğunu söyledi. Muş, ağustos ayında gerçekleşen 42.1 milyar dolarlık ticaret hacminin en yüksek ağustos ayı dış ticaret hacmi olduğuna da işaret etti.
'ARTIK YENİ BİR LİGE YÜKSELDİK'
TİM Başkanı İsmail Gülle, ağustos ayı ihracat performansının, ihracatta yeni bir lige yükseldiklerinin, yeni bir döneme girdiklerinin tasdiki ve hedeflerinin, en fazla 5 yıl içerisinde 300 milyar dolara erişmek olduğunu belirterek, “200 milyar dolar baremini aşan ihracatımızın geldiği nokta, stratejik olarak artık yeni bir ligde olduğumuzu gösteriyor” dedi.
Gülle, ihracatta rekorlarla kapatılan 7 ayın ardından ağustosta da ihracatta tarihi bir performans gösterdiklerine işaret ederek, 14 yıl sonra 200 milyar dolar seviyesine taşıdıkları ihracatın, bu ay da istikrarını sürdürdüğünü ve yıl sonu hedeflerini tekrar tescillediğini kaydetti.
HEDEF AŞILDI
Gülle, “Son 12 ayda ise 207 milyar 469 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek yıllık ihracat hedefimizin oldukça üzerinde bir rakama eriştik. İhracat ailemiz son 12 ayın 10’unda Cumhuriyet tarihi rekorları kırdı ve ihracatın ithalatı karşılama oranındaki artışa da dikkatinizi çekmek isterim. Yılın ilk 8 ayında ihracatın ithalatı karşılama oranı 2020’de yüzde 75.6 iken, 2021’de yüzde 82.5’e yükseldi” ifadelerini kullandı.
OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İLK SIRADA
Otomotiv endüstrisi, geçen ay en fazla ihracat yapan sektör oldu. TİM verilerine göre, geçen ay 2 milyar 420 milyon 28 bin dolarlık ihracata imza atan otomotiv sektörünü, 2 milyar 295 milyon 473 bin dolarla çelik, 2 milyar 46 milyon 142 bin dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri izledi. Ağustosta en fazla ihracat artışı yüzde 165.5 ile çelik sektöründe gerçekleşti.
Geçen ay en çok ihracat gerçekleştirilen ilk 3 ülke 1.6 milyar dolarla Almanya, 1.3 milyar dolarla ABD ve 1.2 milyar dolarla İngiltere oldu. Avrupa Birliği’ne (AB-27) ihracat, yüzde 51 artışla 7.8 milyar dolarlık hacme ulaşarak yüzde 41’lik pay aldı. 1.455 firma, geçen ay ilk kez ihracat yaparak ekonomiye 82.2 milyon dolarlık katkı sağlarken, yılbaşından bu yana ihracat ailesine katılan firma sayısı 81 bine yaklaştı.
Türk hazır giyimciler, Rusya’nın önde gelen fuarı CPM’ye (Collection Premiere Moscow) adeta çıkarma yaptı. Yarın bitecek fuara, İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) öncülüğünde 94 firma ile milli katılım sağlandı. 23 bin alıcıyı buluşturan Moskova’daki fuar alanının beşte birini Türk hazır giyim firmaları kapattı. Fuara 20 ülkeden 500 firma katıldı.
94 FİRMAYLA MİLLİ KATILIM
İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, CPM’e, birlik olarak 20 yıldır milli katılım düzenlediklerini belirterek, “Pandemi sürecinin en geniş katılımlı organizasyonu için firmalarımız çok iddialı hazırlandı. 59’u kadın ve erkek giyim, 28’i deri konfeksiyon ve yedisi iç giyim olmak üzere 94 firmamızla buradayız. Firmalarımızın fuara özel hazırladıkları tasarımlar, Ruslar başta olmak üzere tüm ziyaretçilerden büyük ilgi gördü. Bu ilginin ihracatımıza pozitif yansımalarının olacağına inanıyorum” dedi.
İTALYA'NIN KOLTUĞUNU ALACAK
Rusya’nın önemli bir pazar olduğunu anımsatan Gültepe, şunları dile getirdi: “Hazır giyim markalarımızın en çok mağazası bu ülkede. Ülkede 20’yi aşkın markamız, 600’e yakın mağaza ve 1.000 satış noktası ile Türk modasını temsil ediyor. 2019’da 280 milyon dolarlık hazır giyim ihracatı gerçekleştirdik. Pandemi etkisiyle 2020’de, 230 milyon dolara gerileyen ihracatımız bu yıl yeniden ivme kazandı.
Ocak-temmuz dönemi 170 milyon dolara ulaştık. 2021’i, 300 milyon doların üzerinde ihracatla tamamlayacağımızı öngörüyoruz. Yıllık 8 milyar doların üzerinde hazır giyim ithal eden Rusya’nın Çin, Bangladeş ve İtalya’dan sonra dördüncü tedarikçisiyiz. Dördüncülük Rusya pazarında arzu ettiğimiz yer değil. Yıllık 500 milyon doların üzerinde ihracata ulaşıp İtalya’nın koltuğuna oturmayı hedefliyoruz.”
İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, iki ülke arasında Laleli ve Osmanbey merkezli bavul ticaretinin de sürdüğünü, bu ticaretin de kayıt altına alınmasını istediklerini aktardı.
DÜNYADA İLK 3 HEDEFİ
Mustafa Gültepe, hazır giyim sektörünün genel ihracat rakamlarından da söz ederek, halen 1718 milyar dolar düzeyinde bulunan sektör ihracatını orta vadede 33 milyar dolara çıkarmayı ve Türkiye’yi küresel moda liginde ilk üçe sokmayı hedeflediklerini aktardı.
Türkiye’nin dünyada hazır giyimde Çin ve Bangladeş gibi ülkelerin ardından beşinci olduğunu anımsatan Gültepe, “Rusya ve Amerika daha güçlü olmak istediğimiz pazarlar. Afrika’da da daha fazla olmalıyız. Amerika’nın bize ilgisi çok. Orta ve üst segmentte 40-50 marka Türkiye’de üretimi araştırıyor. Çin’e karşı tutum var. Uzakdoğu’da yaşanan konteyner sıkıntısı da bunu tetikliyor. Kurların sağlıklı olmasıyla bu ülkelere daha fazla ihracat yaparız” dedi.
120 BİN YENİ İSTİHDAM
Mustafa Gültepe, sektörde 640 bin hazır giyim üreticisinin bulunduğunu da belirterek, geçen yıl 70 bin yeni istihdam imkanı sağladıklarını, bu yıl da 50 bin daha istihdamın yapılabileceğini aktardı. Gültepe, “Hammadde fiyatlarında artış sürüyor. Hindistan gibi ülkelerle hammadde fiyatlarında aramızda yüzde 30 fark var” diye konuştu.